Götenehus fritidshus Stråken 69,9 kvm, kompletterat med ett annex.

Götenehus växer i fritidshus

Götenehus möter växande efterfrågan och högre förväntningar på fritidshus med en ny serie på 18 fritidshus. – Vår nya husserie ger mer fritidshus och omtanke för pengarna. De har hög takhöjd, stora sällskapsutrymmen och generösa glaspartier. De nya fritidshusen följer samtidigt vår genomgående höga standard vilket förenklar produktionen, säger Fredrik Arvidson chef för villor och fritidshus på Götenehus.

Fritidshuset Stråken kompletterat med ett annex.

Svenskarna ställer allt högre och individuella krav på sina nya fritidshus. Det är en trend som har förstärkts under pandemin. En köpstark grupp är 55+ med mer aktiv livsstil som flyttar ut från städerna. Stort intresse märks även från stora familjer där fritidshuset blir en viktig samlingsplats.

–  Den köpstarka gruppen över 55 år väljer ofta moderna hus och har höga förväntningar på anpassning. Kraven på fritidshus har på senare år ökat och man värdesätter alltmer altaner, loft, braskamin och större storstuga. Fritidshus är mer fokuserade på upplevelser, när vanliga villor mer handlar om funktion i vardagen, säger Jenny Bentzer, arkitekt för fritidshus vid Götenehus.

Fritidshus för hela året

Götenehus nya fritidshus har samtidigt hämtat mycket av den höga standard som finns i vanliga villor.

– Vi höjer nu takhöjden till minst 2,5 meter i alla fritidshus. Även väggar och material blir mer solida. Förväntningarna har ökat i takt med att fler vill kunna jobba från sitt fritidshus och även vistas där året runt, säger Fredrik Arvidsson, chef för Götenehus villor och fritidshus.

Att svenskarna värderar sin fritid alltmer märks även i husvalen.

– Ett nytt fritidshus är i idag ofta 70–80 kvadratmeter medan villan är dubbelt så stor. Köparna av fritidshus lägger däremot ofta mer pengar per kvadratmeter än de som köper villor, säger Fredrik Arvidsson.

Fler hus anpassas

Merparten av köparna av fritidshus tar idag hjälp av Götenehus arkitekter för att anpassa husen till omgivningen och de egna behoven.

– Högt på önskelistan står stora fönster, mer ljus och att huset smälter in i den omgivande naturen. Fler bygger även till ett annex som extra sovrum. Köparna vill också se mer naturliga färgskalor, säger Jenny Bentzer.

Flertalet av husen går också att få med olika taktyper. I dagens fritidshus är ofta sovrummen mindre till förmån för en större storstuga. Utomhus prioriterar köparna av fritidshus även altaner, takterrass, pergola och annex.

Götenehus nya serie på 18 fritidshus kommer att ersätta den tidigare serien från Värsåsvillan. Bolagets kompetens och erfarenhet inom fritidshus samlas nu inom Götenehus. De sista redan beställda Värsåsvillorna kommer att levereras under nästa år.

Fredrik Arvidson, Chef villor och fritidshus Götenehus, 0511-34 53 51, fredrik.arvidson@gotenehus.se

Jenny Bentzer, arkitekt Götenehus, 0511-34 56 21, jenny.bentzer@gotenehus.se

Götenehus Group är en etablerad aktör på den svenska bostadsmarknaden där koncernen bedriver bostadsutveckling och småhusverksamhet genom varumärkena Götenehus och Swebostad. Verksamheten omfattar utveckling av nya bostadsområden samt försäljning och uppförande av industriellt producerade bostäder av trä. Koncernen bedriver också långsiktig förvaltning av bostäder genom det delägda fastighetsbolaget Trähusstaden Sverige AB. Götenehus B-aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market. Läs mer på www.gotenehusgroup.se.